Wednesday, January 19, 2011

Cinta yang membutuhkan cinta

Salam

Anak merupakan anugerah tuhan, penyejuk mata, penawar duka, penyebab untuk pulang awal dari kerja, penenang fikiran yang serabut. Tak nafikan semua mak ayah dambakan anak yang masa depannya cerah. Nakkan kejayaan. UPSR, PMR, SPM cemerlang masuk U kemudian akhirnya dapat kerja dan kalu tak mewah dan kaya pun mampu ada rumah dan kereta sendiri. Ada yang bangga habis riuh ayam sekampung anak dapat buat medik. Hidung kembang semacam anak jadi engineer, lawyer dan sebagainya.

Bila diorang mati masuk kubur apa yang dibanggakan selama ini tak ada lain hanya tinggal abu. Tak ada nilai. tak ada manfaat, sia-sia, yillek. Tak dapat ubah pun kehidupan akhirat mereka kepada yang lebih baik. Nak bangga dengan siapa? Malaikat? Jadi apa yang sebenarnya diorang dambakan jauh di lubuk hati?

Nabi kita kata (lebih kurang mafhum):

Apabila mati seorang anak Adam, tinggallah segalanya melainkan 3 perkara:

1. Sedekah jariah

2. Ilmu yang bermanfaat

3. Doa anak yang soleh

Jadi bila kita kahwin esok hari..persiapkanlah dalam diri kita untuk lahirkan zuriat yang mana sekiranya kita dah tak bernafas kat dunia ni, duk sorang-sorang dalam kubur…doa mereka lah yang menemani dan mengindahkan kehidupan kita kelak.

Nota untuk diri:

Setiap masa setia menanti. Tak ada jemu tak ada bosan. Semakin hari semakin dekat. Itulah kematian

No comments: