Thursday, January 22, 2009

Pi mai pi mai tang tu juga..

Malam tadi fakulti saya menganjurkan majlis mengenai Palestin. Antara aktiviti-aktivitinya adalah solat maghrib dan disusuli dengan solat hajat berjemaah dan ceramah mengenai status di Palestin. Pada mulanya saya menjangkakan majlis ini tidaklah begitu menarik perhatian saya. Adakah ianya hanya menjadi suatu yang akan dilupakan setelah pengkhirannya? Adakah ianya hanya menjadi juadah atau santapan buat pendengaran? Sepanjang majlis, inilah persoalan yang bermain di minda. Lalu saya betulkan niat kembali dan berazam bahawa sesuatu mesti saya dapatkan daripada majlis ini. Iaitu rumusan. Rumusan daripada ceramah. Suatu yang perlu dipegang erat. Saya kecewa dengan tindakan sesetengah negara Islam terhadap isu ini. Malahan sejak dahulu lagi negara-negara ini telah menunjukkan tindakan bodoh dan tak masuk akal. Bagaimana sebuah negara Islam yang kaya raya sanggup menggunakan kekayaannya membantu sebuah negara Kafir yang menaja keganasan terhadap Islam keluar daripada kemelut masalah kewangan?! Arab Saudi.. saya tersangat kecewa. Bagaimana mungkin sebuah negara Islam yang mana lahir darinya ulama-ulama besar tidak memberi laluan untuk bantuan kemanusiaan disampaikan terhadap mangsa perang?! Mesir..saya tersangat kecewa. Mereka inilah yang sepatutnya terkehadapan menyelesaikan isu kemelut umat Islam. Tapi yang sebaliknya berlaku. Bayangkan hasil keuntungan daripada umrah dan haji mereka gunakan untuk secara tidak langsung memberi pertolongan menyembelih saudara-saudara kita. Saya tidak perlu mengutuk Zionis terlaknat disini memandangkan Allah sendiri telah mengutuk mereka secara jelas dalam Al-Quran.



Pada hemat saya demonstrasi atau kutukan umat Islam harus ditujukan dan mengutamakan pengkhianat-pengkhianat seperti mereka yang kita anggap rakan. Mereka sebenarlah musuh kita. Rumusan daripada ceramah tadi dapat saya simpulkan, pertama, umat islam perlu membetulkan akidah.

"Macam mana kita nak menang perang kalau teknologi perang kita mundur?"
"Ekonomi perlu mantap baru boleh kuasai dunia.."
"kita kena kuasai negara dulu barulah Islam boleh tertegak.."

Begitulah antara seruan dan laungan yang kita sering dengar di arus media massa mahupun elektronik. siapa yang memberi kemenangan kepada kita? siapa pula yang memberi kekalahan? adakah pihak yang berlainan? Allah juga yang memberi kemenangan, Allah juga yang memberi kekalahan bukan. Jadi perlu betul fahaman, Allah yang bertanggungjawab memberi kita segala apa yang kita impikan dengan syarat kita meletak Allah dihadapan. Apa yang Allah suruh dan Nabi tunjukkan kita patuh dan ikut. Kedua, amal kena betul. Bagaimana kita mahu menarik pertolongan Allah sekiranya nak solat pun kita bagi syarat, lepas habis cerita bla bla lah baru solat. Ada syarat pula kita kenakan untukk agama ini terhadap kita. Ketiga, iaitu menyetujui yang pertama dan kedua. Wallahualam. Perbetul diri jua

No comments: