Friday, April 24, 2009

Selantanese

Lahir di Selangor. Punya Mak and Ayah dari Pattani dan Kelantan. Semua kami adik beradik lahir di Selangor kecuali seorang, kelantan. Pun begitu masing-masing berbahasa klate dalam rumah. Perkara ini buatkan diri terasa bangga juga syukur. Sedar bahasa yang dipakai adalah selangor yang dikelantankan. Mana tidaknya sepanjang hidup aku kat Selangor. Tapi untuk berbahasa Klate aku boleh anggap diri pass layak mengaku sebagai anak kelantan. (stuju ke cok and abu?) he2. Sesekali rase malu juga nak berbahasa dengan Kelantanese sebab tau bahasa yang aku pakai, diorang pun kadang-kadang tergaru juga kepala. Tak tepat pengunaan perkataan and stressnya.

"sayo nok make nih", tergelak ayam member kelantanese dengar ayat aku yang cuba eksyen dengan kekelantanan aku.

Sedangkan yang sepatutnya adalah Kawe untuk mereka yang tak rapat atau aku untuk yang dah ngam.

Kesian mereka selangorian yang beribu bapa kelantanese tapi tak cukup fasih untuk mengaku mereka anak Kelantan. Mungkin akan ada yang tersinggung tapi itu adalah fakta. Dan fakta tidak menipu.

Danau kota yang memang feymes jual pakaian branded tak ori terase bagai Wakaf Che Yeh. Patutlah orang sane bile pagi overseas dikagumi. Levi's, Nike, Adidas dan sekeluarga dengannya memang bersepah tepi2 jalan Kelantan.

Owh sempena FA cup final anatara Selangor dan Kelantan malam ni harapan menggunung pasukan negeri yang saya banggakan itu dapat julang piala buat pertama kalinya. Dah 39 tahun kami dahagakan sebarang title. Moga trak polis di park jauh-jauh supaya tidak lagi menjadi mangsa keadaan. :p. Kelantanese my true blood.

7 comments:

azaHmaeL said...

saya tak reti hahahah

Jamil said...

takpe. selagi ada pecok ngan abu, selamat la aku nak membeli kat wakaf che yeh tu haha...

apos said...

selangor menang la not..hehe

p/s..aku ngan kamal jadi tukang angkat fa cup yang gedabak 2 masuk bilik persalinan...hahaha..

nuarasheeq said...

perh pos comeback vs spurs kali ni lebih hebat dari lawn blackburn beberape season lepas. erk off topic. adeh

apos said...

2la..gle babeng..double joy aku mlm 2.hehe..

ainamirah said...

kalo berbhsa kelantan tapi bunyi cam siamese sesuai tak nk ngaku kelantanese??he..juz 2 know ur opinion..bcoz thats wut im hesitating of...haha

nuarasheeq said...

ahahah. humm. gud thought there. diorang lebih bebangge kalu dipanggil 'oghe tani'= orang pattani. eh suke sangat dengar slang diorang, lentok ati aku. Btw mak aku x ajar sepatah pun bahase siam. terharu aku. :( erk.