Monday, June 8, 2009

Yakinlah Dosa pasti Diampuni

Allah Taala ciptakan manusia dan melebihkan ia daripada segala makhluk lain ciptaan Dia. Namun disertakan bersama ia sifat lemah. Lemah dengan ujian yang sentiasa melanda nya. Keadaan lalai dan alpa sentiasa lebih daripada keadaan khusyuk dan zikr. Dalam mentaati perintah Allah pun kita lupa dengan siapa yang di hadapan kita. Sengaja Allah uji, hanya untuk nak ambil tahu betulkah hamba Dia ni beriman dengan iman yang hak atau iman yang macam eskem...Dan tak sedikit yang beriman cam eskem (temasuklah aku yang perasan beriman) adeh.

Ambil ringan terhadap perkara yang sebenarnya berat di sisi Allah. Ambil berat perkara yang Allah sendiri mengutuk siapa yang terkesan dengannya. Jahil terhadap hak yang sepatutnya ditunaikan dengan sepenuh hati. Arif dengan perkara yang Allah larang kita sibuk untuk ambil tahu. Boros terhadap perkara yang ada kaitan dengannya. Bakhil dengan perkara yang bermanfaat untuk orang selainnya. Tanggungjawab anak terhadap ibu bapa, ibu bapa terhadap anak, jiran tetangga, sahabat handai, guru-guru, ilmu dituntut, orang disebelah kita, yang di depan kita mahupun yang jauh tak sampai pada lapangan penglihatan kita. Lebih berat daripada tu arifkah kita dengan hak-hak mereka ke atas kita. Tak terhitung dek jari yang membilang, kalkulator yang menghisab, mustahil untuk ditunaikan sepenuhnya.

"Apakah hak Allah terhadap hambanya? tanya nabi dan dijawab sendiri, iaitu kamu menghambakan diri padaNya dan tidak mensyarikatkanNya"

Sudahkah kita hambakan diri dengan sifat perhambaan yang sepatutnya? Adakah dalam hati kita wujud sifat mensyarikatkan Allah dengan yang lain? Ya Allah aku pun tak dapat bagi kepastian. Sudah pastinya tak tercapai untuk menjawab.

Maka taubatlah. Aku, ko dan korang. Bermula dengan menyesal apa yang telah dilakukan, Azam untuk tak nak ulangi dan semaikan sifat benci terhadap perbuatan yang lalu.

Tapi bagi aku macam mana nak hadir dulu sifat menyesal kalau tak tahu apa salah kita. Kat sinilah muhasabah datang tundukkan nafsu bongkak angkuh membinasakan diri yang aku, ko dan korang kena buat. Tak kira berjemaah mahupun bersendirian, terpulang. Tapi muhasabah jangan ditinggalkan. Post mortem lah diri kita. Kerat lah 360 sendi kita asalkan nafsu yang meninggi jatuh tersungkur tersembam kembali ke bumi.

Pujuk Allah terhadap kita:

"wahai orang yang beriman, bertaubatlah kamu dengan taubat nasuha. Moga Tuhan kamu menghapuskan dosa kamu,dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai pada hari Allah tidak menghinakan Nabi s.a.w dan orang yang beriman bersamanya...."

Yakinlah Dosa pasti Diampuni

No comments: