Monday, June 1, 2009

Jangan Jadi Macam Saya

Abes je sesi pagi kat hospital, terus amik kunci, start engine and off to JPJ untuk renew lesen. Kali ni disusahkan sikit sebab lesen aku yang ada gambar tu hilang, jadi kene denda RM20 baru boleh wat lesen baru. Takpelah tak kisah. Tak kisah sebab dah pun drive sampai ke kelantan 2 kali dan Ganu sekali. Ngeh2.

Abis renew balik terus ke Ampang. Singgah kejap kat 7E basahkan tekak. 

"Eh duit sape ni, ha kalau takde orang punye pak cik amik je," tiba2 sorang pak cik macam nak buat lawak belakang aku tapi cam takdelah lawak sangat. 

Nak bagi tau orang depan dia terjatuh duit 2 inggit time nak bayar. Aku pun terima kasih kat dia dan bayar jus penghilang haus. Lepas aku bayar pak cik tu pulak pegi depan order rokok Camel. 

"Ha letak lah gambar apa-apa pun kat depan tu. Pak cik takkan berhenti punya. Biarlah masuk spital ke kene operate ke pak cik takkan berhenti punye," dengan gaya agak tak berapa matang dia berseloroh.

Selain daripada menaikkan tax rokok, kerajaan juga mengambil tindakan alternatif dengan meletakkan gambar-gambar komplikasi daripada merokok pada kotak rokok dengan harapan untuk perokok berhenti.  Kat paper  semalam sempena tobacco day sedunia dikemukakan sekali statistik penurunan trend merokok bagi mengukuhkan lagi tujuan menampal gambar yang agak menyeramkan. 

...Dan ari ni pula aku jumpa seorang yang akan contribute kepada statistik kegagalan usaha tersebut. 

"Kamu merokok? ha tak payahlah. Nanti kalau dah mula..takkan stop dah. Jangan jadi macam pak cik," wasiat terakhir si pak cik kat aku, lalu beredar. 

Pak cik tuh cool. Eventhough mungkin dah putus asa kat diri sendiri tapi jiwa mendidik yang ada wat aku rase kagum kat si pak cik yang begaya. Cuba bayangkan kalau semua kita ada jiwa dan semangat yang sama. Bukan ke lebih mudah untuk sampaikan mesej kat khalayak. Jiwa yang mendidik akan melahirkan jiwa yang terdidik. Pendidik sering diswastakan kepada cikgu. Berapa banyaklah masa yang cikgu habiskan kat student kemudian dibahagikan kepada 40 orang satu kelas. Tak ke letih cikgu nak mendidik, tak ke haus student untuk terdidik. Dan bila student tak terdidik maka tak sedikitlah jari telunjuk dan jari bukan telunjuk pun di tuju kat kat cikgu-cikgu. Kesian...

Maka jiwa pendidik harus di awamkan. Dan usaha untuk mengawamkannya harus bermula dari diri, seterusnya keluarga, negara dan ummah. Semua orang mampu untuk mendidik, mengajak dan menasihat. Buktinya azan. Semua orang mampu untuk azan panggil orang ramai kepada solat. Maka kenapa beri alasan tak mampu. Sebenarnye dia telah merendahkan dirinya. Yang minum arak pun mampu menasihat

"Janganlah jadi macam saya," paling-paling tidak!

Kita hanyalah manusia biasa, berhak untuk dididik dan sentiasalah membuka jiwa untuk terdidik. 
     

6 comments:

azaHmaeL said...

Saya mahu dididik dan mendidik :D

eh apesal la derang merokok? ish ish ish sensitip tol hidung ni

Jamil said...

Jom baca majalah Didik ramai2 huwaaaa

Sop said...

jgn main game mcm saya.

nuarasheeq said...

azahmael-ade orang hanya tau mendidik tapi gagal untuk dididik

jamil- hah2. aku blom penah lagi selak majalah tu.

sop-ade kawan ko pun ske gak melekat kat xbox. he2

amru said...

isk ponot, jgn la kutuk abg im ko hahaha

nuarasheeq said...

amru- erk. owh abang im pakai xbox ko ke? owhhh